studenter jobber med oppgave

Testet tjenestedesign

I løpet av 2,5 dager fikk studentene prøve seg gjennom en hel tjenestedesignprosess. Vi ga dem en reell problemstilling å jobbe med!   

7.- 9. september ble studenter på årsstudiet i velferdsteknologi og digitalisering i helse- og omsorgstjenesten ved Høgskolen i Molde introdusert til tjenestedesign som metodikk i endringsarbeid.

Foreleserne kom med en oppfordring til oss på Helseinnovasjonssenteret: Kan dere bidra med en reell problemstilling fra helsefeltet til dem?

Ja, sa vi. Hva med å prøve å designe en tjeneste som ivaretar trygghet og livskvalitet for personer med kognitiv svikt?

Studentene arbeidet med denne og andre reelle problemstillinger. Helseinnovasjonssenterets tjenestedesigner, Mari Mørkeset Sandbakk, og rådgiver forskning, Terese Nerbøvik, fikk være til stede og se, høre, og gi tilbakemeldinger når studentene pitchet løsningene sine. Det var gode presentasjoner og ideer med potensiale. Ikke minst fikk de gått i dybden og problematisert og diskutert seg igjennom relevante problemstillinger i felleskap.  

Nå skal studentene jobbe videre til neste samling med konseptene sine, ut fra innspillene de har fått. En hel tjenestedesignprosess ble gjennomført i løpet av noen få, intensive dager. Nå blir det spennende å se hvordan de jobber videre med ideene sine.

0